NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
حُمَيْدُ
بْنُ
مَسْعَدَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَهَّابِ
حَدَّثَنِي أَيُّوبُ
قَالَ كَتَبَ
عُمَرُ بْنُ
عَبْدِ الْعَزِيزِ
إِلَى أَهْلِ
الْبَصْرَةِ
بَلَغَنَا
عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نَحْوَ
حَدِيثِ
ابْنِ عُمَرَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
زَادَ
وَإِنَّ
أَحْسَنَ مَا
يُقْدَرُ
لَهُ أَنَّا
إِذَا
رَأَيْنَا
هِلَالَ شَعْبَانَ
لِكَذَا
وَكَذَا
فَالصَّوْمُ
إِنْ شَاءَ
اللَّهُ لِكَذَا
وَكَذَا
إِلَّا أَنْ
تَرَوْا الْهِلَالَ
قَبْلَ
ذَلِكَ
Eyyüb es-Sahtiyanî şöyle demiştir.Ömer
b. Abdilaziz Basralılara:
"Rasûlullah (s.a.v.)'dan bize ulaştığına göre..."
diyerek (yukarıdaki 2320.) İbn Ömer hadisinin bir
benzerini yazdı ve şunları ilave etti;
"En güzel şekliyle oruc'un (vaktini) tayin, Şaban hilâlini şöyle şöyle gördüğümüz zamandır inşallah. Eğer Hilali şöyle şöyle değilde bundan önce
görürseniz durum başka..."
İzah:
bk. Beyhakî,
es-Sünenu'l-kübrâ, IV, 205.
Rivayetten anlaşıldığı
üzere Ömer b. Abdilaziz, Basralılara bir haber
göndererek bundan önceki haberde İbn Ömer'den rivyet edilen hadisin benzerini Rasulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den
naklen bildirmiştir. Sonunda da havanın kapalı olması halinde takdirin nasıl
yapılacağını izah etmiştir. Ancak bu izah, metinde oldukça kapalı bir şekilde geçmektedir. Sarihler Ömer b. Abdilaziz'in
bu sözünü şu şekilde açıklamışlardır: Eğer Şaban ayının hilâli, Receb'in yirmi dokuzuncu günü görünürse, Şaban otuz güne
tamamlanır. Şabanın hilali Receb'in otuzuncu günü
görüldüğü takdirde ise, Şaban ayı yirmi dokuz gün olarak he